Selasa, 23 November 2010

SALAH KONSEP TENTANG KAPASITI CECAIR


Kesalahfahaman murid-murid pada kapasiti mungkin timbul terutama ketika membandingkan kapasiti dua atau lebih bekas berlainan saiz yang boleh mengisi lebih pada ruangnya.

Terdapat empat prinsip asas berkaitan dengan pengukuran iaitu:
  1. Prinsip perbandingan - prinsip ini melibatkan perbandingan kosa kata untuk menerangkan dan membandingkan kapasiti cecair seperti "full", "empty", "half full", "more than half full" dan "less than halaf full".
  2. Prinsip Transiviti - Prinsip ini melibatkan perbandingan dan menyusun tiga atau lebih objek menggunakan bahasa yang sesuai. Contohnya: Jika isipadu A lebih banyak daripada B dan isipadu C lebih banyak daripada A, maka isipadu C lebih banyak daripada B.
  3. Prinsip Konservasi - Prinsip ini menyatakan bahawa isipadu sesuatu cecair tidak berubah walaupun bekas objek itu berubah. Sila lihat video di bawah.
  4. Prinsip pengukuran - prinsip ini merujuk kepada fakta bahawa pengukuran isipadu sesuatu cecair melibatkan pernyataan sebanyak mana unit paiwai yang sepadan isipadu cecair.

Semoga video ini dapat membantu memberi gambaran awal kepada murid-murid tentang kapasiti yang mampu dipenuhi oleh ruang bekas yang berlainan saiz supaya lebih memahami prinsip konservasi.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama