Selasa, 23 November 2010

SET 2: AKTIVITI PEMBELAJARAN & PENGAJARAN


Hasil Pembelajaran: Membanding Isipadu Cecair Menggunakan Pengukuran Bukan Piawai.
Objektif Pembelajaran & Pengajaran : Membanding Isipadu Cecair Menggunakan Pengukuran Bukan Piawai.

Bahan: Kad Permainan, dan lembaran kerja.
  1. Murid-murid dibahagian kepada beberapa kumpulan kecil ( 5 hingga 7 orang / kumpulan) untuk menjalankan permainan secara koperatif.
  2. Guru menerangkan cara-cara bermain dan peraturan permainan.
  3. Kad-kad ini disusun lalu mengocok kad-kad tersebut agar bercampur. (Perlakuan yang biasa dibuat apabila bermain daun pakau)
  4. Agihkan kad itu sama banyak kepada para pemain. (Jumlah pemain maksimum 5 orang.)
  5. Lantik seorang hakim permainan dan seorang pencatat.
  6. Setiap pemain yang mendapat kad, dikehendaki mengocok kad-kad mereka terlebih dahulu dan mereka dilarang melihat bahagian dalam kad ini.
  7. Seorang pemain mengeluarkan sekeping kad dan ditunjukkan kepada rakan-rakan yang lain serta menyatakan istilah mengenai kapasiti cecair dalam bekas yang dipamerkan.
  8. Jika istilah yang diberikan salah berdasarkan isipadu bekas, 2 markah dipotong. Jika betul tiada penambahan markah.
  9. Penekanan istilah seperti "Empty", "Full", "Half Full", "more than half full", dan  "less than half full".
  10. Aktiviti ini diteruskan sehingga semua pemain telah memaparkan kad mereka.
  11. Setelah semua kad dipamerkan, lihat kad mana yang mempunyai kapasiti cecair yang paling banyak. 
  12. Pemain yang memiliki kapasiti cecair yang paling banyak bagi sesuatu alat pengukuran bukan piawai itu dianggap sebagai pemenang. 
  13. Pencatat akan mencatat markah yang diperolehi kepada pemenang sahaja. Kemungkinan akan ada lebih daripada seorang pemenang.
  14. Penetapan markah kepada pemenang bergantung kepada budi bicara ahli kumpulan. Contohnya : Pemenang menerima 10 markah.
  15. Aktiviti diteruskan dengan mengeluarkan kad yang kedua (ulang langkah 6 hingga langkah 10) dan seterusnya sehingga kad para pemain habis. 
  16. Pada akhir aktiviti ini, dikirakan markah yang diperolehi oleh setiap pemain. Pemain yang mendapat markah tertinggi dianggap sebagai pemenang permainan kad ini.
  17. Bagi murid berpencapaian rendah, permainan ini boleh dimainkan dalam kumpulan yang lebih kecil (2/3orang) Guru akan bertindak sebagai fasilitator dalam membantu murid untuk membanding kapasiti cecair dan menyebut istilah yang berkaitan kerana perbandingan antara 2 /3 bekas lebih mudah.
  18. Aktiviti diteruskan untuk memastikan murid-murid dapat menguasai pembelajaran dan pengajaran ini dengan melengkapkan latihan berdasarkan kebolehan yang pelbagai.
LEMBARAN KERJA AKTIVITI PENGAYAAN:


LEMBARAN KERJA AKTIVITI PEMULIHAN:





0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama