Selasa, 23 November 2010

SET 1: ALAT BANTU MENGAJAR

ALAT BANTU MENGAJAR (ABM) - SET 1

Pengukuran-pengukuran Bukan Piawai bagi Isipadu Cecair.

Hasil Pembelajaran: Untuk Membuat Perbandingan  Persepsi Terhadap Kapasiti Cecair.
Objektif Pembelajaran & Pengajaran : Memahami dan Menggunakan Kosa Kata yang Berkaitan dengan Isipadu Cecair.

SET 1: Kad Imbasan Alat Pengukuran Bukan Piawai dan Kad Perkataan 
Bahan : Kertas A3/A4, plastik laminate, pen whiteboard, dan tanah liat, 

Cara membuatnya:
  1. Lakarkan peralatan bukan piawai di atas kertas bersaiz A4 (untuk aktiviti kumpulan) dan A3 (Untuk aktiviti kelas).
  2. 'Laminate'kan kertas ini supaya tahan lama dan boleh digunakan berulang kali.
  3. Dengan menggunakan pen whiteboard, lakarkan kapasiti cecair yang diperlukan. Lakaran yang dihasilkan boleh dipadam.
  4. Kaitkan lakaran dengan kosa kata "full", "empty", "half full", "more than half full", and "less than half full".  
  5. Gunting perkataan  "full", "empty", "half full", "more than half full", and "less than half full". Saiz perkataan mengikut kesesuaian sama ada aktiviti kumpulan atau kelas agar boleh dilihat oleh pelajar dengan jelas. 
  6. Perkataan ini juga boleh ditulis di atas kad imbasan alat pengukuran yang dibina.

CONTOH:
Kad imbasan alat pengukuran bukan piawai menggunakan kertas saiz A4 dan A3.

Kad perkataan untuk memperkenalkan kosa kata yang berkaitan dengan kapasiti cecair.

Lakaran yang dibuat di atas kad imbasan.

Menulis istilah yang berkaitan di atas kad imbasan

Kad imbasan peralatan yang dilakar dipadankan dengan kad perkataan.

KELEBIHAN KIT PENGAJARAN INI:
ABM ini mudah dibina dan tidak memerlukan kos yang tinggi. ABM ini juga dapat membantu murid-murid untuk menguasai kemahiran dan pengetahuan tentang tajuk yang berkaitan berulang kali. ABM ini mudah dibawa, diguna dan senang disimpan serta tahan lama. Kasapiti cecair yang dilakarkan boleh dipadam kerana menggunakan pen whiteboard. Kemudahan mesin dan plastik laminate biasanya telah sedia ada di sekolah. Kemudahan fotocopi boleh digunakan jika sekiranya guru tiada kemahiran untuk melukis.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

SELAMAT MENCUBA

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama