SET 1: AKTIVITI PEMBELAJARAN & PENGAJARAN
Hasil Pembelajaran: Untuk Membuat Perbandingan Persepsi Terhadap Kapasiti Cecair.
Objektif Pembelajaran & Pengajaran : Memahami dan Menggunakan Kosa Kata yang Berkaitan dengan Isipadu Cecair.
Langkah-langkah:
- Guru berbual / bersoal jawab dengan murid mengenai barangan rumah yang dibeli dalam bentuk cecair.
- Murid menjawab soalan guru secara lisan.
- Guru menunjukkan beberapa peralatan / barang keperluan rumah dalam bentuk cecair kepada murid-murid sama ada dalam bentuk tayangan slide atau bahan maujud yang dibawa.
- Guru mengaitkan tajuk pelajaran hari ini dan menerangkan maksud/ istilah cecair dan isipadu cecair.
- Guru memanggil 5 orang murid untuk ke hadapan dan memegang 5 bekas yang mengandungi isipadu cecair yang berbeza.
- Guru menekankan penggunaan istilah yang tepat tentang kapasiti cecair seperti "full", "empty", "half full", 'more than half full", dan "less than half full".
- Seterusnya, guru memanggil 5 orang murid lagi untuk mengisi cecair yang diperlukan mengikut kosa kata yang diberikan pada bekas yang dipegang oleh mereka.
- Guru berbincang dengan murid-murid tentang jawapan rakan mereka.
- Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil untuk menjalankan pembelajaran secara koperatif.
- Guru mengedarkan kad imbasan alat pengukuran bukan piawai, dan kad perkataan kepada setiap kumpulan.
- Guru menyebut / menunjukkan kad imbasan perkataan yang berkaitan dengan kapasiti cecair.
- Setiap kumpulan melakarkannya lalu menunjukkan kad kepada kelas. Contoh: Guru menyebut perkataan "Full". Murid melakar isipadu cecair ke atas kad imbasan peralatan yang diterima. Aktiviti diulang berkali-kali sehingga murid dapat menguasai kosa kata yang berkaitan dengan isipadu cecair.
- Dengan menggunakan kad imbasan bersaiz A3, guru meminta murid daripada setiap kumpulan untuk tampil ke hadapan kelas untuk melakarkan isipadu cecair berdasarkan kad perkataan yang ditampal oleh guru mengikut kumpulan.
- Aktiviti seterusnya, dikehendaki murid menampalkan kad perkataan berdasarkan lakaran isipadu cecair yang diberikan pula.
- Minta murid menyebut kosa kata yang terlibat sambil menunjukkan lakaran kapisiti cecair yang berkaitan.
- Aktiviti di atas diulang berkali-kali terutama kepada murid yang mempunyai tahap kecerdasan yang lambat sehingga mereka berjaya menguasai kemahiran ini.
- Guru juga menayangkan video tentang tajuk pembelajaran hari ini bagi menguatkan lagi pengetahuan murid. (Sila rujuk video di bawah).
- Ulang aktiviti tersebut dalam bentuk latihan bertulis pada lembaran kerja mengikut tahap kecerdasan murid tentang pembelajaran tajuk ini.
LEMBARAN KERJA AKTIVITI PENGAYAAN:
LEMBARAN KERJA AKTIVITI PEMULIHAN:
0 Ulasan:
Catat Ulasan
Langgan Catat Ulasan [Atom]
<< Laman utama